Webinaarit
Työpeda -hankkeen webinaareissa esitellään hankkeen toimintaa ja tuloksia. Webinaarit ovat suunnattu hanketoimijoiden lisäksi kaikille työelämäpedagogiikasta kiinnostuneille. Tarkemmat ohjelmat sekä linkit webinaareihin löytyvät tältä sivulta lähempänä tapahtuma-ajankohtaa.
Tulevat webinaarit:
TYÖELÄMÄOSAAMINEN – TUNNISTA JA TUNNUSTA!
Keskiviikkona 25.11.2020, klo 9.00–11.00
Korkeakouluopiskelijan osaaminen ei kehity pelkästään koulutuksessa, vaan myös työelämässä ja arjessa. Mitä osaaminen on ja mitä kaikkea se voisi olla? Miten osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen näkyvät esimerkiksi opetussuunnitelmatyössä tai yrittäjäksi kasvamisessa? Kuinka kehittää työelämään liittyvää ahotointia ja opinnollistamista?
Tule mukaan haastamaan ajatteluasi ja jakamaan ideoitasi! Webinaari on tarkoitettu kaikille korkeakouluopiskelijan osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta kiinnostuneille.
WEBINAARIN OHJELMA 25.11.2020 KLO 9.00 – 11.00
- Avaussanat: Piia Björn, vararehtori (Turun yliopisto)
- Jokamiehenoikeus – oppimisen uusi paradigma? Erkki Sutinen, vuorovaikutusmuotoilun professori (Turun yliopisto, Windhoek)
- Kohti opinnollistamista – poimintoja Jamkin TYÖPEDA-hankkeen kehittämistyöstä: Annu Niskanen, lehtori & Hannu Ikonen, koulutuksen kehittämispäällikkö (Jyväskylän ammattikorkeakoulu)
- Yoop.fi apuna yrittäjyydessä hankitun osaamisen tunnistamisessa: Satu Aaltonen, projektitutkija (Turun yliopisto)
- Puhujien nostoja toistensa esityksistä
- Vinkkejä kehitystyöhön ja päätössanat
Turun yliopisto toteuttaa webinaarin yhteistyössä Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa sekä Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta/HOTIT OPIT -hankkeiden kanssa. Hankkeet ovat opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamia korkeakoulutuksen kärkihankkeita vuosille 2018-2020.
Ilmoittautuminen 25.11.2020 klo 7.00 mennessä: https://konsta.utu.fi/Default.aspx?tabid=88&tap=10059
Tilaisuus tallennetaan, ja tallenne jaetaan jälkikäteen osoitteessa https://www.tyopeda.fi/tyoelamaosaaminen-tunnista-ja-tunnusta
Lisätietoja: sohvi.vehkala@utu.fi
Menneet webinaarit:
Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa -webinaari
Perjantai 15.5.2020, klo 9.00–11.00
Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa -webinaari tarjoaa korkeakouluopettajille ja muille käytännön tason toimijoille toimintamalleja ja näkökulmia työelämänäkökulman integroimiseksi koulutukseen. Puheenvuoroissa käsitellään kattavasti Työpeda-hankkeen keskeisiä teemoja, eli opiskelijoiden työelämävalmiuksien vahvistamista, opettajien työelämäpedagogisen osaamisen kehittämistä, työelämänäkökulmaa opetussuunnitelmissa sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa (TKI) koulutuksessa.
Webinaari on avoin kaikille. Lämpimästi tervetuloa!
Ohjelma:
klo 09.00 – 09.10 Tervetuloa, Päivi Tynjälä (JYU) (slidet)
klo 09.10 – 09.30 Työelämää korkeakouluun ja pedagogiikkaa työelämään — partneriyritysten edustajat oppimisen orkestroijina, Merja Alanko-Turunen (Haaga-Helia) (slidet)
klo 09.35 – 09.55 Akateemisten asiantuntijataitojen integroimisen tukeminen koulutusohjelma- ja kurssitasolla, Heidi Hyytinen ja Auli Toom (Helsingin yliopisto) (slidet) (akateemiset asiantuntijataidot: kandimalli & maisterimalli)
klo 10.00 – 10.20 Tulevaisuuden työelämäosaaminen opetussuunnitelmissa. Case: Restonomi-tutkinnot Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, Siru Lehto ja Karoliina Väisänen (JAMK) (slidet)
klo 10.25 – 10.45 TKI-toiminta osana koulutusta. Case: Student science — monialaiset opiskelijatiimit ja protopajatoiminta, Terhi Virkki-Hatakka ja Markku Ikävalko (LUT) (slidet)
klo 10.50 – 11.00 Yhteenveto ja lopetus
Tallenne katsottavissa täällä.
Torstai 23.1.2020, klo (8.45) 9.00–10.30
ONKO TYÖPEDAGOGIIKASTA TYÖELÄMÄN MAHDOLLISTAJAKSI?
— Mihin työpedagogiikka olikaan vastaus?
Arcada & Haaga-Helia ammattikorkeakoulu järjestävät (Työpaketti 2)
- Pedagogisena fasilitaattorina Camilla Wikström-Grotell
- Teknisenä fasilitaattorina Merja Alanko-Turunen
OHJEET JA HUOMIOITAVAA
Webinaariin ilmoittautuminen 20.1.2020 mennessä täällä.
Onko työpedagogiikasta työvalmiuksien mahdollistajaksi –webinaarissa on kaksi tavoitetta:
- Webinaarin jälkeen osallistujilla on ymmärrys työpedagogiikan moninaisesta jäsentelystä
- Osallistujat tunnistavat omasta työstään työpedagogisia paikkoja.
Osallistujat tuovat mukanaan tapauksensa työpedagogiikasta ennakkotehtävänä. Tehtäväksianto on: ota mukaan toimiva kokemuksesi työpedagogiikasta
Zoomin osoite:
https://arcada.zoom.us/j/234164013?pwd=Z0NncExIenFpd3ZNNFNCbzloYUxhUT09
- Ethän liity Zoomiin selaimella, vaan käytät Zoomin työpöytäversiota (edellyttää Zoom clientin asentamista). Pienryhmätyöskentelymme edellyttää myös, että pystyt puhumaan eli olethan varannut itsellesi rauhaisan paikan?
- Ole paikalla ajoissa - mieluusti ainakin 15 min ennakkoon teknisiä tarkistuksia (ääni ja kuva) varten.
- Toimi mieluusti läppärilläsi kuulokemikrofoniyhdistelmällä.
- Ota kännykkäsi tai tablettisi myös vierellesi, sillä joskus läppärillä et pääse, mutta näillä muilla pääsetkin mukaan! Mobiililaitteen ongelmana on se, että monenkaan verkkoympäristön tekniset ominaisuudet eivät toimi yhtä hyvin kuin läppäri/pöytäkoneella. Mutta jos saat ääni/kuvayhteyden mobiililaitteella, niin voit läppäriäsi käyttää esim. kirjoittamiseen.
- Ota mukaasi sitä virtuaalista kärsivällisyyttäkin – tätä jaloa taitoa tarvitaan aina verkkotyöpajoissa!
TERVETULOA!
OHJELMA
Aika |
Ohjelma |
Vastuuhenkilö |
klo 8.45-9.00 |
Tekninen checking
|
Merja Alanko-Turunen ja Camilla Wikström-Grotell |
klo 9.00-9.10 |
Intro
|
Camilla Wikström-Grotell |
klo 9.10-9.30 |
Pienryhmät: Työelämäpedagogiset tuomiset
|
Camilla Wikström-Grotell |
klo 9.40-9.50 |
Töitä ja koulua – palaako pinna? Hannun kysymys ryhmille: Miten työelämäpedagogiikkaa pitäisi kehittää tulosten valossa 1. opiskelijoiden työssäkäynnin osalta 2. niiden osalta, jotka eivät käy töissä? |
Hannu Kotila |
klo 9.50-10.00 |
Reflektio kysymyksestä:
|
Hannu Kotila |
klo 10.05-10.15 |
Opiskelijoiden työelämä – ja yrittäjämäinen osaaminen: käsitteiden määrittely Kysymys ryhmille: Millä muilla käsitteillä olisi hyvä etsiä aiempaa tutkimusta aiheesta? Onko teetetty opiskelijoilla työelämä- ja yrittäjyysosaamisen kehittymistä tarkastelevia kyselyjä? Miten on mitattu (esim. itsearviointi)? |
Mari Suoranta
|
klo 10.15-10.25 |
Reflektio kysymyksestä:
|
Mari Suoranta
|
klo 10.25-10.30
|
Koonti ja päätös –peilaus webinaarin otsikkoon!
|
Camilla Wikström-Grotell |
Tiistai 10.12.2019, klo 14.00–15.30
Syyslukukauden 2019 viimeissä webinaarissa esitellään Työpeda-hankkeen työpaketti 4:n "TYÖELÄMÄNÄKÖKULMA OPETUSSUUNNITELMISSA" toimintaa.
Ohjelma:
Klo 14.00 Tervetuloa webinaariin – ohjelma ja orientointi, Sanna Brauer, (OY)
Työpedahanke ja ajankohtaiset asiat koordinaattorilta, Jouni Helin (JY)
Klo 14.10 Yleiset työelämävalmiudet opetussuunnitelmassa, Leena Nikander (HAMK) ja Eila Pajarre (TAU)
Klo 14.35 Portfolio oman osaamisen oivaltamisen välineenä, Kirsti Haihu (TY)
klo 15.00 Maisterin tutkinto tulevaisuuden rakennuspalikkana, Riku Hietaniemi (OY)
Klo 15.25 Eteenpäin Työpeda-kehittämisessä – keskustelua edellä kuullusta
Perjantai 25.10.2019, klo 9.00–10.30
Opiskelija ja yritys – tuote, tilaaja vai kumppani? TKI-toiminta osana koulutusta
Ohjelma:
9:00 Tervetuloa; lyhyt johdatus TKI-näkökulmaan, Markku Ikävalko (LUT)
9:05 Yksilölähtöisestä tilaaja-tuottaja -mallista yhteisölliseen työelämäyhteistyöhön, Ilkka Väänänen (LAMK)
9:25 Opiskelijan markkinointimalli - Wimma lab –videot, Marko Rintamäki (JAMK)
9:45 Qhealth – Opiskelijoiden innovaatioprojekti monen kurssikokonaisuuden osana, Antti Immonen (LUT)
10:05 Opiskelija keskiössä innovaatioprojekteissa: Itsensä ylittämistä yhdessä, Vesa Tuomela, Irma Kunnari (HAMK)
10:25 Kommenttipuheenvuoro: millä tavoin pedagogiikka näyttäytyy eri tapauksissa? Irma Kunnari (HAMK)
Tallenne: https://echo360.org.uk/media/337d5078-aef9-489b-8b3e-8cd31fe4ae1c/public
Perjantai 11.10.2019, klo 14.00–15.30
Syyslukukauden 2019 ensimmäisessä webinaarissa esitellään Työpeda-hankkeen työpaketti 3:n "Tuki ja ohjaus työelämäpedagogiikassa" toimintaa.
Alustava ohjelma:
Klo 14.00: Tervetuloa webinaariin – ohjelma ja orientointi, Arja Pakkala (JAMK)
Työpedahanke ja ajankohtaiset asiat koordinaattorilta, Jouni Helin (JY)
Klo 14.10: Mitä on työelämäpedagogiikka Oulun ammattikorkeakoulussa, Kati Korento (OAMK)
Klo 14.25: Osaamisen tunnistamisen työkalu – ePortfoliotyökalun pilotointi ja kehittäminen Åbo Akademissa, Charlotta Wendelin (ÅA)
Klo 14.40: Työelämäyhteistyö ja mentorointimalli, Jaana Ritsilä ja Teppo Karapalo (JAMK)
Klo 14.55: Opintopolun urapohdintojen tukeminen, Leena Itkonen (HY) ja Leena Penttinen (JY)
klo 15.10: Ohjauksen uusien mallien pilotointi Arcadassa, Camilla Wikström-Grotell (Arcada)
Klo 15.25: Eteenpäin Työpeda-kehittämisessä – keskustelua edellä kuullusta
Tallenne: https://www.tyopeda.fi/videot/tyopeda-webinaari-11-10-2019
Tiistai 28.5.2019, klo 9.00–11.00
Kevätlukukauden viimeisessä Työpeda-webinaarissa keskustellaan integratiivisen pedagogiikan toimintaedellytyksistä ja siitä, miten luova jännite syntyy integratiivisessa pedagogiikassa.
Alustava ohjelma:
klo 09.00–09.05 Terhi Virkki-Hatakka (LUT) & Jouni Helin (JYU): Tervetuloa webinaariin
klo 09.05–09.25 Irma Kunnari (HAMK): Millaisia luovia jännitteitä uusien toimintamallien kehittäminen on nostanut esiin? Väitöstutkimuksen Ammattikorkeakouluopettajat oman työnsä kehittäjinä tunnistamia menestystekijöitä ja jännitteitä
klo 09.25–09.45 Vesa Tuomela (HAMK): Lead your learning – cSchool of Business Design
klo 09.45–10.05 Ilkka Väänänen (LAMK): Huippuluovat itseohjautuvat ryhmät AMK-toiminnassa
klo 10.05–10.25 Reija Häkkinen ja Muru Linjala (JyU): Opiskelijoiden kokemuksia monitieteisen tiimityön haasteista projektikurssilla
klo 10.25-10.45 Marko Rintamäki (JAMK): WIMMA lab – sopivien oppimispolkujen löytäminen yksittäisille opiskelijoille, jotta jokainen on osa ryhmää
klo 10.45-11.00 Markku Ikävalko (LUT): Protype project at J.Hyneman Center –kurssin hankauspisteistä
klo 11.00 Webinaari päättyy
Tallenne: https://echo360.org.uk/media/8e85c484-6635-4e07-bd26-eee193caa27e/public
Työpeda & KOPE –webinaari: Seikkaillen työelämään
Tiistai 14.5.2019, klo 14.00–16.00
Ohjelma:
14.00–15.00 LUKA – kokemuksia seikkailukasvatuksen opinnoista, Apulaisprofessori FT, KT, Ilkka Ratinen, Lapin yliopisto. Tallenne: https://youtu.be/U_KqYTO0x-E
15.00–16.00 Meta, mikro- ja makro-osaaminen työelämän näkökulmasta, yliopettaja Vesa Heikkinen, TAMK
Maanantai 6.5.2019, klo 14.00–16.00
Ohjelma:
14.00–14.15 Ajankohtaiset kuulumiset hankkeesta, Sanna Brauer, Oulun yliopisto ja Jouni Helin, Jyväskylän yliopisto
14.15–14.30 Sparrausta työskentelyyn, Maarit Virolainen, Jyväskylän yliopisto
14.30–14.45 Yleiset työelämätaidot – miten ne huomioidaan yliopistoissa ja mitä työnantajat odottavat? Eila Pajarre, Tampereen yliopisto (slidet)
14.45–15.00 Problem oriented project learning =PPL (The Roskilde Model), Sanna-Mari Vierimaa, Jyväskylän yliopisto, KUMU (slidet)
15.00–15.15 Problem solving – case: osaamismerkkien käyttöönotto yliopiston opintojaksolla. Sanna Brauer ja Pirkko Siklander, Oulun yliopisto (slidet)
15.15–15.30 Aalto Thesis Program, Niina Pitkänen, Aalto-yliopisto (slidet)
15.30–15.45 Työelämäläheistä opinnäytetyöprosessia edistäviä tekijöitä, Ilkka Väänänen, Lahden ammattikorkeakoulu (slidet)
15.45–16.00 Työelämälähtöisyys restonomien opetussuunnitelmissa - narratiivinen tutkimus 2019, Anne Törn-Laapio, Karoliina Väisänen ja Siru Lehto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu (slidet)
Tallenne: https://youtu.be/Dusx-pWGlCU
Lisämateriaalit:
- KUMU kehittää ongelmalähtöistä pedagogiikkaa
- TAndersen, A. S., & Heilesen, S. B. (2015). The Problem-Oriented Project Work (PPL) Alternative in Self-Directed Higher Education. In P. Blessinger, & J. M. Carfora (eds.) Inquiry-Based Learning for Multidisciplinary Programs: A Conceptual and Practical Resource for Educators (pp. 23-41). Emerald Group Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S2055-364120150000003019
- Osaamismerkein ohjautuva oppiminen
- Aalto Thesis Program
Maanantai 15.4.2019, klo 14.00–16.00
Ohjelma:
14.00–14.15 Arja Pakkala (JAMK): Tervetuloa webinaariin – ohjelma ja orientointi
14.15–14.30 Päivi Tynjälä/Jouni Helin (JYU): Työpeda-hanke ja ajankohtaiset asiat koordinaattorilta
Kartoitusvaiheen toimenpiteitä hankkeessa
14.30–14.45 Tarja Tuononen (HY): Opettajien osaamiskartoitus ja akateemisen asiantuntijuuden malli
14.45–15.25 Arja Pakkala (JAMK): Kartoitusvaiheen artikkelityö Hyvät ja kehitteillä olevat TE-pedagogiset käytänteet
- Case-esimerkit:
- Työn opinnollistaminen, Annu Niskanen (JAMK)
- Osaamismerkkejä ja oppimisanalytiikkaa, Sanna Brauer (OY) ja Henry Paananen (HAMK)
- Työelämäyhteistyö opintojaksolla -koulutus opettajille, Terhi Virkki-Hatakka (LUT)
15.25–15.35 Keskustelua kartoitusvaiheen toimenpiteistä
15.35–15.50 Anne Hakala (JAMK): Joukkoistettu tulevaisuustyöskentely OPSin osaamisiin
15.50–16.00 Eteenpäin Työpeda-kehittämisessä
Tiistai 12.3.2019, klo 14.00–15.30
Ohjelma:
14.00–14.15 Jouni Helin (JYU): Tervetuloa & ajankohtaiset asiat (slidet)
14.15–14.35 Arto Ikonen (JYU): Avoimet lisenssit & julkaiseminen (slidet)
14.35–15.00 Eeva Kallio & Hannakaisa Isomäki (JYU): Voiko viisautta opettaa? Aiempia tutkimustuloksia ja projektimme esittely (slidet 1, slidet 2)
15.00–15.30 Päivi Tynjälä & Anne Virtanen (JYU): Työelämätaitoja kehittävä pedagogiikka (slidet)
- Lyhyt alustus ja keskustelua
- Ennakkotehtävänä katsoa "Yleisiä työelämätaitoja kehittävät pedagogiset käytännöt" -video: https://www.tyopeda.fi/videot/yleisia-tyoelamataitoja-kehittavat-pedagogiset-kaytannot
Tallenne katsottavissa täällä.
Keskiviikko 13.2.2019, klo 9.00–11.00
Reittejä ja ratkaisuja edistämässä työelämätaitoja — julkaise ja jaa!
Ohjelma:
klo 09.00–09.15 Päivi Tynjälä / Jouni Helin (JYU): Keskustelua, sparrausta ja pohdintaa julkaisuista (slidet)
klo 09.15–09.30 Camilla Wikström-Grotell (Arcada): Nordyrk-konferenssi julkaisufoorumina (slidet)
klo 09.30–09.45 Keskustelua ja kysymyksiä
klo 09.45–10.15 Laura Hirsto (UEF): Flipped Classroom menetelmänä Työpeda-hankkeessa (Flipping Finland -video & slidet)
klo 10.15–10.30 Elina Iloranta (Haaga-Helia): case Haaga-Helia; Work&Study, näyttöpäivät, osaaja-arviointikoulutus (video)
klo 10.30–10.45 Mervi Hernberg (Arcada): Yrittäjyys (työelämätaitojen oppiminen kampuksella) (slidet)
klo 10.45-11.00 Lopetus ja valmistautuminen TP2:n Turun seminaariin