TYÖPEDA blogit
Tähän on koottu kaikki Työpeda-hankkeen toimijoiden blogikirjoitukset.
Työpeda blogit -toimituskunta:
Jouni Helin, Päivi Tynjälä, Anne Virtanen, Sanna Brauer, Markku Ikävalko, Kimmo Mäki, Arja Pakkala, Terhi Virkki-Hatakka ja Camilla Wikstrom-Grotell
Käänteinen opetus eli flippaus tukemassa työelämätaitojen kehittymistä yliopistossa
Sanna Väisänen ja Laura Hirsto (UEF) kirjoittavat, miten käänteisen opetuksen avulla voidaan tukea opiskelijoiden työelämätaitojen kehittymistä.
Eväitä eteenpäin
Kokemuksia Työpeda-hankkeesta
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta osana korkeakoulusta
Terhi Virkki-Hatakka ja Markku Ikävalko pohtivat kirjoituksessaan TKI-toiminnan ja koulutuksen integroimisen mahdollisuuksia ja haasteita.
Vertaismentorointimalli, työelämäläheinen opetussuunnitelma ja työn opinnollistaminen
Jyväskylän ammattikorkeakoulun laatimat infograafit havainnollistavat vertaismentorointimallia työelämätaitojen oppimisen tukena, työelämäläheistä opetussuunnitelmaa sekä työn opinnollistamista.
Seikkailupedagogiikasta kohti luontoliikunnan koulutusväylää
Ilkka Ratinen Lapin yliopistosta kuvaa blogitekstissään, miten alkuperäinen tavoite ja tarve kehittää opiskelijoiden työelämävalmiuksia johti lopulta uuden luontoliikunnan koulutusväylän syntymiseen.
Aalto Thesis: Opiskelijatiimi soveltaa osallistavaa viitekehystä kestävien kaupunkien kehittämisessä
Aalto Thesis -projektissa kahden maisteriopiskelijan tiimi ratkoi muuttuvan kaupungin haastetta Espoossa opinnäytetöidensä avulla. Kirjoituksessa kuvataan, miten keväällä 2020 käynnistyneen yhteistyöprojektin tulokset auttavat Espoon kaupunkisuunnittelukeskusta kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa.
Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa -hankkeen tuotoksista hyötyvät monet eri toimijat
Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa -hankkeen johtaja professori Päivi Tynjälä kertoo haastattelussa hankkeen etenemisestä ja hankepohjaisesta korkeakoulutuksen kehittämistyöstä yleisellä tasolla.
Multidisciplinary solutions to multifaceted challenges – Introducing Aalto Thesis
Aalto-yliopisto tarjoaa organisaatioille uudenlaisen tavan toimia yhteistyössä opiskelijoiden kanssa ja ratkaista erilaisia monimutkaisia haasteita. Aalto-yliopiston Aalto Thesis -ohjelmassa maisterin opinnäytetyö toteutetaan oikealle työelämäkumppanille osana monitieteistä projektitiimiä.
Työelämäyhteistyön haasteet ja positiiviset kokemukset ammattikorkeakouluopettajien työssä
Anne Virtanen, Maarit Virolainen, Hannu L. T. Heikkinen ja Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselta kirjoittavat blogitekstissään ammattikorkeakouluopettajien kokemista haasteista työelämäyhteistyössä mutta myös siinä koetuista myönteisistä seikoista.
Meaningful Learning in Different Settings
Ilkka Väänänen (LAB ammattikorkeakoulu) kuvaa blogikirjoituksessaan, miten Työpeda-toimijat verkostoituvat ja esittelevät hankkeen tuloksia myös kansainvälisellä kentällä.
Työelämäpedagogiikka vahvistaa opiskelijoiden työelämävahvuuksia ja nopeuttaa siirtymistä työelämään
"Työelämäpedagogiikka on kaikkia niitä tapoja ja keinoja, joilla voidaan tukea opiskelijoiden oppimista koulutuksen ja työelämän rajapinnalla. Koska koulutusta ja oppimista tapahtuu yhä enemmän tuossa rajapinnalla tai työelämässä, on alettava kiinnittää huomiota yhä enemmän näissä konteksteissa tapahtuvaan oppimiseen ja sen tukemiseen."
Yrittäjyysosaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen jakavat tiedeyliopistojen opetushenkilökunnan mielipiteitä
Kirsi Peura (UTU) kirjoittaa, että vaikka korkeakoulujen opetushenkilökunta suhtautuu pääosin myönteisesti aikaisemmin hankitun yrittäjyysosaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahotointiin) sekä opinnollistamiseen, tiedeyliopistoissa ollaan ammattikorkeakouluja skeptisempiä käytäntöjen laajemmassa hyödyntämisessä.
Työelämäopinnot tulevat — viekö mörkö neidon?
Miikka Pyykkönen (JYU / KUMU) kirjoittaa, kuinka monilla teoreettisesti ja perustutkimuksellisesti orientoituneilla aloilla työelämäosaaminen nähdään peikkona. Työelämäopinnot voivat kuitenkin auttaa opiskelijoita kohtaamaan muuttuvan työelämän haasteet ja edistää kestävän kehityksen tavoitteita.
The future is dependent on what we do today
Ilkka Väänänen (LAMK) tuo blogikirjoituksessaan terveiset vuoden 2019 EAIR foorumista, jossa pohdittiin korkeakoulujen roolia kestävän kehityksen tavoitteiden näkökulmasta.
Seitsemän vinkkiä opiskelijan oman osaamisen tunnistamisen kehittämiseksi
Oman osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen ovat tärkeitä työelämätaitoja. Silva Saulio (Aalto yliopisto) jakaa blogikirjoituksessaan seitsemän vinkkiä, joiden avulla opetuksessa voi tukea opiskelijoiden kykyä tunnistaa omat taitonsa.
Opinnäytetyö työelämätaitojen oppimisprosessina
Ilkka Väänänen ja Päivikki Lahtinen (LAMK) kirjoittavat Kreodi-lehdessä integratiivisen pedagogiikan malliin perustuvasta opinnäytetyöprosessin kehittämispilotista Työpeda-hankkeessa. Pilotin tavoitteena on tuottaa tiedonhankintaan ja -hallintaan liittyvä korkeakoulupedagogiikan toimintamalli, jossa yhdistyvät syvällinen ymmärrys, aktiivinen toimijuus ja monipuoliset taidot.
Työelämäläheisyys verkostotapaamisen keskusteluissa
Verkostojen rakentaminen näyttäytyy korkeakoulujen yhteistyössä yhtenä optimaalisena mahdollisuutena kehittää korkeakoulupedagogiikkaa. Leena Nikander (HAMK) kuvaa blogissaan käytännönläheisesti kahden hankkeen, TYÖPEDA ja KOPE-hankkeen järjestämässä tapaamisessa esiin tulleita näkökulmia työelämäläheisyyteen.
Simulaatiopedagogiikkaa ja oppimisen muotoilua
Annica Isacssonin blogi tarkastelee työelämäpedagogisia käytänteitä simulaation ja oppimisen muotoilun näkökulmista.
Yrityksen vastuullisuuteen ja kestävyyteen uutta potkua opiskelijavoimin
Hämeen ammattikorkeakoulun Forssan Kehräämöllä valmistuu kestävien toimintatapojen ja vastuullisuusajattelun hallitsevia ympäristösuunnittelijoita. Asiantuntijaksi kehittyminen tapahtuu kiinteässä yhteistyössä yritysten kanssa integroimalla teoriaa ja käytäntöä työelämäprojekteina, harjoitteluina ja opinnäytetöinä.
Rakkaudesta oppimiseen — opiskelu ja ohjaus honors-ohjelmissa
Merja Alanko-Turunen jatkaa honors-ohjelmista oppimisen ja ohjauksen näkökulmasta.
Priimusluokka tai mestarikurssi – erityisen opinhaluisille opiskelijoille honors-ohjelmia
Merja Alanko-Turunen kirjoittaa honors-ohjelmista osana erityisen opinhaluisten opiskelijoiden tarpeiden täyttämistä ja kunnianhimoisemman oppimiskulttuurin luomista korkeakoulutuksessa.
Työharjoittelu, opintopisteet ja opiskelu yleensä — ei koulua vaan elämää varten
Työelämälähtöiset osaamismerkit – toivotusta osaamisesta tunnistettavaa
Työelämätaitojen oppimiseen tarvitaan uudenlaisia keinoja
Kun työnantajilta on tutkimuksissa kysytty, minkälaisia taitoja he työntekijöiltään odottavat, vastauksissa tulevat säännönmukaisesti esiin sosiaaliset taidot, ajattelutaidot, luovuus, innovatiivisuus ja ongelmanratkaisutaidot. Viime aikoina on alettu yhä enemmän puhua myös tietynlaisista ominaisuuksista kuten sinnikkyydestä ja rohkeudesta.
Mahdollisuus: 290000 luovaa opiskelijaa
Nopea kehitys tieteen ja teknologian alalla sekä tarve ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnista huolehtimiseen edellyttää monien työelämätaitojen oppimista jo opiskeluaikana. Tämä vaikuttaa korkeakouluopetuksen sisältöihin. Opetus ei voi keskittyä pelkästään yksilön substanssiosaamiseen; sen on pikemminkin tuettava kollektiivista oppimista, luovuutta ja ratkaisukeskeistä lähestymistapaa monitieteellisessä ympäristössä menettämättä kuitenkaan tietoon ja osaamiseen perustuvia juuriaan.
Hankkeiden välisestä ystävyydestä, yhteistyöstä ja yhteistuottamisesta
Korkeakouluissa kaivataan toimintamalleja, joissa korkeakoulut ja työelämä yhdessä luovat mahdollisuuksia teorian ja käytännön yhdistämiseksi. Työelämäpedagogiikka-hankkeen toimenpiteet nivovat teorian ja käytännön kokemukset toisiinsa rakentaen uusia malleja ja mahdollisuuksia kytkeä työelämä opintoihin.
TYÖPEDA uudistaa oppimista
Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa –hanke tuo entistä vahvemmin työelämänäkökulmaa koulutukseen.